Powrót do: Teaching
Zajęcia w formie ćwiczeń (30 godzin, zaliczenie, 3 punkty ECTS) dla studentów III roku (Językoznawstwo komputerowe), główne bloki tematyczne:
1. Badania naukowe i różne formy prezentacji ich wyników:
1.1. tekst artykułu, struktura, schemat IMRAD, szablony dokumentów,
1.2. plakat konferencyjny,
1.3. prezentacja multimedialna, systemy identyfikacji wizualnej.
Różne formaty cytowania. Odnośniki bibliograficzne w tekście. Tworzenie spisu literatury
3. Praca dyplomowa – licencjacka, magisterska:
3.1. struktura pracy i jej format,
3.2. cechy języka naukowego (m.in. jak napisać streszczenie?),
3.3. analiza a interpretacja wyników badań.
4. Publikacja wyników badań w serwisach internetowych, ochrona praw autorskich, grupowe pisanie tekstów – współpraca zdalna.
4.1. Serwisy służące współdzieleniu informacji o wynikach badań i udostępnianiu publikacji naukowych, np.: Academia.edu, ResearchGate, a także usługi scholar.google umożliwiające tworzenie profili użytkownika i zbieranie informacji o publikacjach i ich cytowaniach;
4.2. Kwestie prawne i etyczne
– warunkiem legalności opublikowania danych w powyższych, jak i w innych serwisach jest dysponowanie prawami autorskimi oraz innymi, np. majątkowymi dotyczącymi danej publikacji; nawet naszych własnych autorskich tekstów, które wcześniej opublikowaliśmy z udziałem wydawców zewnętrznych mogą dotyczyć różnego rodzaju ograniczenia, z powodu których ponowna publikacja nie będzie prawnie dozwolona (np. w związku z umową autora z wydawcą gwarantującą wyłączność publikacji);
– ograniczenia dotyczące upowszechniania i korzystania z źródeł i zasobów intelektualnych: należy zachować ostrożność i staranność zawsze, gdy wykorzystujemy cudze zasoby w naszej pracy, jak również gdy upowszechniamy wyniki prac własnych i cudzych, zob. też tutaj.
4.3. Wykaz czasopism punktowanych – w Polsce MNiSW wprowadziło punktację czasopism naukowych, w związku z czym pewne publikacje mogą “opłacać się” naukowcom bardziej niż inne, zob. strona MNiSW oraz tutaj.
5. Dokumentacja prac i narzędzi
5.1. Dokumentacja prac na potrzeby własne i współpracowników – czasem równie ważna jak meritum prac, kwestia nazewnictwa plików i przechowywania danych.
5.2. Pomoc programu – przykładowy program do tworzenia pomocy: HelpNDoc.
Więcej informacji, narzędzia:
Program Scribus.
Program HelpNDoc.
Standard IEEE formatowania bibliografii.
IMRAD – przykładowe informacje ze strony wydawnictwa Springer na temat struktury artykułów naukowych.
Program PDF Creator – wirtualna drukarka.
Polska czcionka Apolonia.
System identyfikacji wizualnej UAM.
Dla zainteresowanych: OverLeaf oraz LaTeX Community.
Portal Open Science.
Syllabus przedmiotu: zob. także tutaj.